Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Toruniu powalczymy o 900 milionów złotych na inwestycje

WG
Wśród priorytetów Torunia jest zakup dziesięciu nowoczesnych tramwajów
Wśród priorytetów Torunia jest zakup dziesięciu nowoczesnych tramwajów Lech Kamiński
Toruń przygotowuje się do kolejnej perspektywy unijnej 2014-2020. Miejskie inwestycje w latach 2014-2022 mogą pochłonąć nawet 2,2 mld zł. Ile dostanie gród Kopernika, okaże się w drugiej połowie 2013 r.

Budżet na lata 2014-2020 to ostatni, w którym Polska może liczyć na wysokie dotacje. Jak taką szansę zamierza wykorzystać Toruń? W latach 2014-2022 (projekty europejskie są rozliczane jeszcze dwa lata po zakończeniu perspektywy) Toruń mógłby wydać na inwestycje ponad 2,2 mld zł, czyli porównywalną kwotę, co w ostatniej dekadzie. Takie szacunki wynikają z analiz toruńskiego magistratu.

- Bardzo liczymy, że część z tych pieniędzy, a szacujemy, że może to być nawet 900 mln zł, pozyskamy ze środków Unii Europejskiej z nowego okresu programowania na lata 2014-2020 - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Czytaj także: Michał Zaleski odpiera zarzuty opozycji: Toruń ma się znakomicie

Priorytetowe w tym okresie mają być zadania współfinansowane z zewnętrznych źródeł. Katalog potencjalnych przedsięwzięć magistrat zaprezentował w czwartek na spotkaniu "Inwestycyjny Toruń. Działania, plany, zamierzenia do roku 2022".

Według Zaleskiego plan inwestycji na ponad 2,2 mld zł jest możliwy do realizacji "bez ryzyka przekroczenia progów związanych z zadłużeniem". Zgodnie z analizami w latach 2014-2022 miasto będzie mogło wydawać nawet ponad 300 mln zł rocznie na inwestycje: ok. 130-140 mln zł miałoby pochodzić z budżetu miasta, drugie tyle z zewnętrznych dotacji, a ok. 40 mln zł (po 2018 r.) z kredytów.

Miasto liczy, że dzięki unijnemu dofinansowaniu dokończy budowę trasy wschodniej. Fragment między pl. Daszyńskiego a Grudziądzką w tej chwili jest szacowany na 350 mln zł. To będzie jedna z największych inwestycji w kolejnej perspektywie europejskiej. Magistrat powalczy też o dotację na przebudowę jednej z ostatnich wylotówek - Olsztyńskiej (całość ma kosztować ok. 110 mln zł).

Liczy również, że wsparcie unijne pozwoli na rozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego: trasy staromostowej i średnicowej. Wśród priorytetów będą także projekty tramwajowe np. zakup 10 tramwajów, budowa linii na Rubinkowie, do os. JAR i Portu Drzewnego, a także realizacja miejskiej kolei wraz z zakupem taboru kolejowego oraz utworzeniem nowych przystanków.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Na razie większość tych projektów to jedynie propozycje. Nie widnieją w wieloletnim planie inwestycyjnym lub znajdują się w rezerwie. Pojawią się tam, gdy zapadną decyzje dotyczące podziału funduszy czy wpisaniu na listy projektów kluczowych programów operacyjnych.

Według harmonogramu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego prace nad kształtem krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 ma się zakończyć w połowie 2013 r. Wówczas też będą podpisywane kontrakty wojewódzkie między zarządami województw a rządem. Umowa partnerska z Komisją Europejską ma zostać zawarta pod koniec tego roku. Pierwsze fundusze unijne w kolejnej perspektywie mają być uruchomione pod koniec 2014 r. Taki termin na początku ubiegłego tygodnia przedstawiła minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska