Ciekawy plan budowy nowych ulic w Bydgoszczy

Dodano: 14 stycznia 2013, 6:30 Autor:

Sieć drogowa w Bydgoszczy jest daleka od doskonałości. Naukowcy z UTP widzą jednak szansę na poprawę jej parametrów. Proponują nowy harmonogram inwestycji, które w optymalny sposób wykorzystają finansowe i urbanistyczne możliwości miasta.
Sieć drogowa w Bydgoszczy jest daleka od doskonałości

Sieć drogowa w Bydgoszczy jest daleka od doskonałości (fot. Jerzy Chamier-Gliszczyński)

Przeczytaj więcej

W kolejnym raporcie dotyczącym projektu nowego Studium transportowego dla miasta Bydgoszczy, poświęcamy propozycjom rozwoju układu drogowego.

Niestety, aktualnie Bydgoszcz należy do miast o chaotycznym układzie ulic i zagospodarowania przestrzennego. Stąd czytelność sieci drogowej jest daleka od doskonałości.

Przeczytaj także:Jagiellońska w Bydgoszczy bez tramwajów

- Natężenia ruchu nie powinny przekraczać 80 procent maksymalnej przepustowości dróg, aby nie tworzyły się zatory - tłumaczy dr Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego na UTP i współautor Studium. - Tymczasem obecnie na wielu ulicach warunek ten nie jest spełniony, co szczególnie dotyczy skrzyżowań. Na szczęście pewną szansą dla miasta jest nieznaczny wzrost natężeń ruchu do roku 2035, a następnie permanentny, stopniowy ich spadek. Da to możliwość nadgonienia potrzeb w zakresie infrastruktury drogowej - tłumaczy naukowiec.

Poszukiwania optymalnej koncepcji rozwoju sieci drogowej oparto na dwóch założeniach. Pierwszym jest uzyskanie korzystnych warunków ruchu, akceptowalnych przez użytkowników, a drugim - możliwości finansowe miasta.

Uwzględniając szereg pozostałych danych i prognoz stworzono szczegółowy harmonogram inwestycji, które podzielono na siedem etapów. Wszystkie prezentuje nasza poniższa infografika.

Do najciekawszych na pewno można zaliczyć budowę dwupasmowej obwodnicy południowo-wschodniej, łączącej Fordońską z Jana Pawła II w węźle Lotnisko. Autorzy opracowania uznali, że jej realizacja pozytywnie wpłynie na niemal całą sieć drogową, a szczególnie na odciążenie głównej osi transportowej Bydgoszczy, czyli Fordońskiej i Jagiellońskiej.

W kolejnym etapie harmonogramu na uwagę zasługuje budowa Trasy Chełmińskiej, łączącej Grunwaldzką z Unii Lubelskiej z przedłużeniem tej ostatniej do węzła Zaświat, która odciąży ruch przed dworcem PKP, oraz budowa węzła drogowego na przecięciu Fordońskiej i Andersa.

Dla okresu 2030-35 zdecydowanie najlepszymi okazały się: rozbudowa Kamiennej na odcinku od Gdańskiej do Węzła Zachodniego oraz budowa trzech węzłów drogowych:
- tunelu pod Rondem Bernardyńskim,
- tunelu pod Gdańską w ciągu ulicy Kamiennej,
- estakady w ciągu Szubińskiej oraz Poznańskiej i Grudziądzkiej.

W kolejnych latach zaleca się jeszcze m.in. budowę Węzła Wschodniego i bezkolizyjnego przejścia pod Wojska Polskiego w ciągu Trasy Uniwersyteckiej.

Natomiast dopiero na lata 2040-45 uzasadniono takie projekty jak: przedłużenie Mazowieckiej, czy budowę obwodnicy północno-zachodniej - od skrzyżowania Grunwaldzkiej z Deszczową do ulicy Leszczyna.

Całość uzupełniają propozycje działań dodatkowych: budowy nowych sygnalizacji świetlnych, poważniejsze zmiany w organizacji ruchu, np. na ulicy Focha, czy budowę nowego węzła Ikea.

Równocześnie zwrócono szczególną uwagę na pilną potrzebę budowy drugiej jezdni mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę w Fordonie.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!


- Aktualnie, w przypadku ewentualnego wypadku i zatoru alternatywą jest tylko objazd przez Toruń lub Świecie, a to oznacza pokonanie drogi dłuższej aż o ponad 80 kilometrów - wyjaśnia dr Jacek Chmielewski.

Zdaniem autorów Studium najprostszym i najtańszym rozwiązaniem byłaby budowa równoległego obiektu mostowego położonego po wschodniej stronie aktualnej przeprawy. Nie wymagałoby to bowiem dużych inwestycji związanych z budową dróg dojazdowych oraz wykupem trenów.

Wiadomości z Bydgoszczy

Czytaj więcej o:
  • przebudowa ulic w Bydgoszczy
  • ulice w Bydgoszczy
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
  • Nowy pakiet dla pacjentów pomorska.pl

pomorska24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Najpopularniejsze

Jak oceniasz dwa lata rządów Rafała Bruskiego?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 2074.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z kolportażem »

Zadzwoń 800 111 006

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Serwisy społecznościowe

pomorska.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.pomorska.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.