Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. "Kuźnia" chce, by młodzi polubili matematykę

Rozmawiała Kamila Mróz
Tomasz Kocur jest wiceprezesem stowarzyszenia "Kuźnia", nauczycielem matematyki, fizyki i informatyki
Tomasz Kocur jest wiceprezesem stowarzyszenia "Kuźnia", nauczycielem matematyki, fizyki i informatyki
Fundacja Edukacji Społecznej "Kuźnia" rozpoczyna starania o zmianę sposobu uczenia w szkołach przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Od czego chce zacząć? - wyjaśnia Tomasz Kocur, wiceprezes stowarzyszenia, nauczyciel z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Toruniu.

- Polscy uczniowie mają nieustanne kłopoty z matematyką i fizyką. W testach, które sprawdzają wiedzę z nauk ścisłych zawsze wypadają gorzej niż w humanistycznych. Jakie są przyczyny problemów w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych?
- Można je podzielić na trzy grupy. Pierwsze związane są wprost z przepisami prawa oświatowego i organizacją całego systemu edukacji w Polsce. Mam na myśli m.in. brak dobrej szkoły dydaktyki na uczelniach wyższych, a więc niewystarczające kompetencje pedagogiczne i psychologiczne nauczycieli. Obecne przepisy nie dostarczają nam też odpowiedniego wsparcia metodycznego. Częste zmiany przepisów wpływają niekorzystnie na cały proces planowania. Drugie to przyczyny środowiskowe, np. deprecjonowanie przez media lub osoby publiczne wagi uczenia się tych przedmiotów. Stereotyp: humanista, inteligent z zasady nie rozumie matematyki. Trzeba też wspomnieć o słabej bazie szkoły, ale również obawie nauczycieli przed zmianami.

Czytaj także: Toruń. W idealnej szkole nie musielibyśmy uczyć się "pod klucz"

- Został Pan Belfrem Roku 2011 i 2012. Jak Pan to robi, że Pana uczniowie rozumieją matematykę i fizykę?
- Jestem nauczycielem poszukującym. Żadna moja lekcja nie wygląda tak samo. Walczę z systemem klasowo-lekcyjnym. Najchętniej wyszedłbym z moimi uczniami do jakiegoś laboratorium, zainicjował postawienie pewnej hipotezy i zadał sprawdzenie jej w doświadczeniu, przy pomocy odpowiednich narzędzi badawczych. Staram się zabrać mojego ucznia w "podróż edukacyjną". Nauczyć go samodzielnego, kreatywnego myślenia.

- Dziś w Toruniu odbywa się konferencja, na której Pana fundacja chce rozpocząć "naprawę" nauczania przedmiotów ścisłych. Od czego należy zacząć?
- Konferencja pt. "Możliwości i kierunki rozwoju nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w województwie kujawsko-pomorskim" to inauguracja Kujawsko-Pomorskiego Forum Edukacyjnego. Działanie skierowane jest nie tylko do naszego środowiska. Musimy rozpocząć współpracę z wieloma instytucjami, na kilku płaszczyznach. W naszych planach jest m.in. powołanie sekcji nauczycieli, którzy zajmą się opracowaniem metodycznym i recenzją materiałów metodycznych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Współpracując ze szkołami wyższymi chcielibyśmy realnie wpłynąć na proces kształcenia przyszłych nauczycieli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska