MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

www.tripsta.pl
sxc
Co zrobić, kiedy zaginie bagaż? Jakie świadczenia musi zagwarantować przewoźnik, wówczas gdy lot jest opóźniony lub zostanie odwołany?

W takich sytuacjach pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Jego wysokość - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet 4800 zł - wynika z analizy Tripsta.pl.

Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze przewoźnicy rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Najczęsciej dotyczą one zagubienia bądź zniszczenia bagażu oraz odwołania bądź opóźnienia lotu. - Nie wszystkie są jednak rozpatrywane, ponieważ bywają źle sformułowane lub złożone po czasie, a do reklamacji nie są dołączone wszystkie istotne dokumenty potwierdzające wadliwość usługi - mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jakie działania powinien zatem podjąć pasażer, kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?

Regiopedia.pl - wszystko o regionie

Zagubiony bagaż

Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych podaje, że codziennie na świecie ginie ok. 90 tyś bagaży. Reklamację tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania. - Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.

Lot odwołany, lot opóźniony

- W sytuacji, gdy linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. - Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1h, a kończy nie później niż 2h od pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą - dodaje.

Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiązek i nie powiadomi swoich klientów odpowiednio wcześnie, przysługuje im prawo ubiegania się o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysługuje rekompensata ok. 1000 zł i wzrasta wraz ze wzrostem odległości. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5h, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniędzy i powrócić do portu początkowego zupełnie za darmo.

za:tripsta.pl

Czytaj e-wydanie »

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska