Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Region. Pociągi jadą na dotacjach

(PAM)
W najbliższych latach po regionie wozić nas będą Przewozy Regionalne i Arriva
W najbliższych latach po regionie wozić nas będą Przewozy Regionalne i Arriva fot. Lech Kamiński
Przez 10 lat po regionie wozić nas będą Przewozy Regionalne i Arriva. Pochłonie to gigantyczną sumę 920 mln zł.

Na ostatniej już w tej kadencji sesji sejmiku naszego województwa radni zdecydowali o zwiększeniu dotacji na przewozy kolejowe. Pierwotnie planowana była na to suma 710 mln zł.

Urząd marszałkowski organizuje przewozy regionalne w naszym województwie, Dopłaca też przewoźnikom określone stawki za każdy przejechany kilometr. Sęk w tym, że aktualne oferty przewoźników zaszokowały marszałkowskich urzędników.
W związku z tym w grę wchodziło unieważnienie przetargu lub podpisanie umowy na krótszy czas.

BiT City na 5 lat

Dziś wszystko jednak wskazuje na to, że umowy zawarte będą na całą dekadę. Na rozpisanie kolejnego przetargu mogłoby zabraknąć już czasu. Wtedy pociągi mogłyby stanąć. Do tej pory Arriva woziła nas po liniach niezelektryfikowanych za 12,93 zł dopłaty za każdy kilometr. Teraz chce na tych samych trasach 17,99 zł.
Linii niezelektryfikowanych dotyczyła też oferta Przewozów Regionalnych, które zaproponowały aż 35,48 zł za kilometr.

O ile można jeszcze mówić o konkurencji na tych trasach, o tyle na liniach zelektryfikowanych swoją ofertę złożyły tylko Przewozy Regionalne, które dyktują nam swoje stawki. W zależności od pakietów, na które podzielony był przetarg, chcą za każdy kilometr od prawie 34 do blisko 38 zł.

Do tej pory Przewozy Regionalne świadczyły swoje usługi za 10,82 zł. Na takie oferty nie był przygotowany urząd marszałkowski. Dlatego teraz konieczne było zwiększenie kwoty zarezerwowanej na dopłaty do kolei w najbliższych latach.

- Ta suma jest nam potrzebna do rozstrzygnięcia przetargu - zaznacza Bartosz Nowacki, członek zarządu województwa. - Myślę, że podpiszemy te umowy na najbliższe dziesięć lat. Liczę, że zwiększenie dotacji nie zmusi nas do cięć w innych wydatkach. Wyjątkiem będzie trasa BiT City, na którą umowa ma być zawarta na 5 lat.

Umowy będą obowiązywać od grudnia

Wątpliwości co do ofert nie ukrywają nawet marszałkowscy urzędnicy. - Ofertę Arrivy można jeszcze uzasadnić konkretnymi warunkami uwzględniającymi wzrost cen paliwa, zakup taboru i kosztów dostępności do infrastruktury kolejowej - mówił radnym na wczorajszej sesji Przemysław Mazur, odpowiadający za kolej w urzędzie marszałkowskim. - Jednak dla oferty Przewozów Regionalnych nie znajduję uzasadnienia.

Tak czy inaczej wszystko wskazuje na to, że nasze województwo podpisze umowę z Arrivą na liniach niezelektryfikowanych, a na pozostałych trasach z Przewozami Regionalnymi. Umowy mają obowiązywać od 12 grudnia tego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska