Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Rusza tramwaj do dworca PKP

(bog)
fot. archiwum/tomek czachorowski, infografika jerz
Jeszcze na przełomie sierpnia i września zostanie wbita pierwsza łopata na trasie nowej linii tramwajowej do dworca PKP. Na dobre prace ruszą jednak dopiero kilka tygodni później. Wtedy też możemy spodziewać się początku utrudnień, które potrwają do listopada 2012 roku.

* 100 mln złotych pochłonie cała inwestycja

* 42,5 mln dołoży do niej UE

* 20 lat minęło w styczniu 2010 roku od zamknięcia linii tramwajowej z centrum miasta do dworca PKP

Długo zapowiadana inwestycja - budowa 1760 metrów nowego torowiska od Focha, przez: Naruszewicza, Dworcową i Zygmunta Augusta - w końcu wchodzi w etap realizacji. Roboty najprawdopodobniej ruszą na początku września i potrwają do listopada 2012 roku. Niestety, w tym czasie mocno dadzą się we znaki zarówno mieszkańcom, jak i kierowcom.

Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/Bydgoszcz

Bez utrudnień się nie da

- Niestety, nie da się uniknąć kłopotów, bo będziemy przecież pracować w samym centrum miasta. Zrobimy jednak wszystko, aby uciążliwości były jak najmniejsze - zapewnia Wiesław Nowak z krakowskiej firmy ZUE, lidera konsorcjum wybranego do realizacji inwestycji.

Dokładnego harmonogramu prac jeszcze jednak nie ma. Na razie Jan Siuda, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podpisał wczoraj umowę z wykonawcą, a na 30 sierpnia zaplanowano przekazanie placu budowy. - Wcześniej dokładnie określiliśmy nasze oczekiwania związane z komunikacją miejską i organizacją ruchu. Myślę, że szczegółowy harmonogram powinniśmy mieć za dwa tygodnie - mówi szef bydgoskich drogowców.
Oprócz daty przekazania placu budowy wiadomo też, że prace ruszą z dwóch stron równocześnie - w rejonie zakładów Jutrzenki przy Focha oraz w miejscu przyszłej pętli autobusowo-tramwajowej, przy skrzyżowaniu Zygmunta Augusta z Rycerską.

- Na pewno zaczniemy od niezbędnych wyburzeń i usuwania ewentualnych kolizji budowanych przez nas instalacji ze wszystkim tym, co znajduje się pod ziemią. Równocześnie planujemy jeszcze rozpoczęcie montażu elementów mostu tramwajowego - tłumaczy Nowak. Dodaje też, że liczy się z następstwami ewentualnej srogiej zimy, a co za tym idzie nawet ze wstrzymaniem prac do wiosny. Większych utrudnień komunikacyjnych w tym roku nie ma się więc co spodziewać.

Kolejną niewiadomą jest również dokładny kształt komunikacji miejskiej już po zakończeniu budowy. Przypomnijmy, że jej główne założenie to ograniczenie ruchu samochodowego w rejonie centrum, również autobusowego. Drogowcy sami przyznają, że obecnie mają tylko wstępną koncepcją, a szczegółami zajmą się pod koniec budowy.

Drogowcy mają już plan

Wynika z niej jednak, że linie 54 z Piasków, 61 ze Wzgórza Wolności, 62 z Błonia oraz 71 i 77 z Osowej Góry zostaną skrócone do pętli, która powstanie na wysokości Multikina. Ich pasażerowie mają dalej dojeżdżać już tramwajem, a -jak zapewnia prezydent Konstanty Dombrowicz - przesiadka nie będzie wymagać kasowania kolejnego biletu. Podróż będzie się więc odbywać w ramach rozszerzonego systemu "A+T". Bez zmian pozostaną za to linie nr: 67, 79, 93 i 94, choć w ich przypadku pasażerowie powinni liczyć się z ograniczeniem częstotliwości kursów.

W planach drogowców jest jeszcze specjalna linia tramwajowa, która bezpośrednio połączy dworzec z Fordonem. W tym jednak przypadku trzeba będzie poczekać do przełomu 2103 i 2014 roku. Na wtedy bowiem zaplanowano koniec budowy kolejnego, tym razem 10-kilometrowego torowiska od pętli przy ulicy Wyścigowej do osiedla Mariampol w Fordonie. - Oczywiście to są dopiero założenia, które w trakcie dwuletniej budowy mogą ulec zmianie. Wpływ na to mogą też mieć uwagi pasażerów i mieszkańców miasta - zastrzega dyrektor Siuda.

Co ciekawe jeszcze przed ukończeniem budowy torów do dworca, zakończy się remont ulicy Dworcowej na odcinku od Matejki do Gdańskiej. ZDMiKP przygotowuje właśnie niezbędne dokumentacje przetargowe i powoli szykuje się do inwestycji. Jej realizacja, m.in. budowa wygodnego deptaka z trasą rowerową i możliwością ograniczonego ruchu samochodowego, planowana jest na przełom 2011 i 2012 roku.

Udostępnij

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska