Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odpowiedzialny (w biznesie) może więcej

Maciej Myga
sxc
Firmy, które wprowadzają w swojej działalności idee społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) lepiej radzą sobie z kryzysem i problemami wewnętrznymi. Według ekspertów, dla sporej części przedsiębiorców uwzględnianie CSR w strategiach biznesowych stanie się wkrótce koniecznością. Wiąże się to m.in. z nadchodzącym spadkiem demograficznym.

Strefa Biznesu

Więcej informacji gospodarczych przeczytasz na stronie www.strefabiznesu.pomorska.pl

Zdaniem specjalistów z Parkietu, dziennika rynku kapitałowego, w ciągu najbliższych dziesięciu lat z rynku pracy znikną blisko dwa miliony pracowników. Złoży się na to spadek liczby ludności (oznacza to także mniejszą liczbę konsumentów) i zmniejszenie liczby osób w wieku produkcyjnym (18 - 64 lata).

Kup Gazetę Pomorską przez SMS - kliknij

Potwierdzają to również dane przedstawione podczas majowego posiedzenia sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny (18.05.2010). Z opracowania "Zmiany demograficzne i szanse na wzrost urodzeń w Polsce", autorstwa Janiny Jóźwiak, Ireny E. Kotowskiej, Agnieszki Chłoń-Domińczak i Anny Matysiak z Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej, wynika, że ludności Polski będzie się kurczyć (dane GUS z 2008 roku). Do 2035 roku zmniejszy się liczba dzieci i młodzieży do lat 17, silnie spadnie liczba osób w wieku 18-59/64 lata i co ważne - silnie wzrośnie liczba osób w wieku poprodukcyjnym.
Polskiej gospodarce grozi więc kryzys - i to znacznie poważniejszy niż obecny, ekonomiczny. Brak rąk do pracy oznacza bowiem niskie wpływy z podatków, co z kolei spowodować może zwiększenie kosztów z budżetu państwa na emerytury i służbę zdrowia. Grozi to recesją finansów publicznych.

Lepiej zarządzać różnorodnością

Jak przeciwstawić się przewidywanemu krachowi? Szansą jest właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu. CSR zakłada bowiem zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, czyli m.in. zatrudnianie osób w przedziale wiekowym "50 plus" oraz kobiet, przede wszystkim matek i kobiet ciężarnych.

- Polskie rodziny muszą się powiększać. Ważna jest w tym rola pracodawców - mówi Magdalena Janczewska, ekspert ds. społeczno-gospodarczych Konfederacji Pracodawców Polskich. - Zarządzanie różnorodnością firmy, w tym zarządzanie wiekiem, opłaca się. Dotarłam do badania, z którego wynika m.in., że firmy, które miały w zarządzie kobiety lepiej radziły sobie w kryzysie - dodaje Magdalena Janczewska.
Dane statystyczne Unii Europejskiej pozostawiają nas w tyle za krajami "starej unii". Średnia zatrudnienia w przedziale wiekowym 55 - 64 lata to w Polsce 31,6 proc., dla całej UE wynosi ona znacznie więcej - 45,6 proc.

Sama chciałabym tam pracować…

Etyką CSR kieruje się Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o., które w ubiegłym roku zdobyło zaszczytny tytuł "Firmy Przyjaznej Mamie", przyznawany przez "Agorę", wydawcę m.in. Gazety Wyborczej. Od 2009 roku GPEC realizuje program, który zapewnia matkom i ojcom (!) miesiąc dodatkowego urlopu, który może zostać wykorzystany w ciągu roku od urodzenia lub przysposobienia dziecka. To nie wszystko. Gwarantowane jest także wewnętrzne "becikowe" - 1000 zł z tytułu urodzenia dziecka. Firma jest w stanie zapewnić mamom wychowującym dzieci do dwóch lat możliwość pracy z domu przez jeden dzień w tygodniu. Efektem polityki CSR jest także opieka medyczna dla pracowników w prywatnej przychodni.

- Usłyszałem kiedyś, będąc przypadkowym słuchaczem, rozmowę na temat naszej firmy. Jakaś kobieta stwierdziła: "sama chciałabym tam pracować". To jest budujące - mówi Arkadiusz Bruliński, rzecznik GPEC. - Nie stawiamy tylko na rozwój infrastruktury. Dobra firma, to taka, której pracownicy są zadowoleni. Kryzys dotknął także nas, bo jesteśmy uzależnieni od rynków finansowych, ale pracują u nas ludzie, którzy wiedzą, że przedsiębiorstwo ich wspiera i dlatego czują się z nim związani. Są bardziej zaangażowani i lepiej rozumieją procesy, które w GPEC zachodzą. Są w stanie poświęcać się dla pracodawcy, choćby zostając po godzinach. To CSR powoduje, że stanowimy zgrany monolit - tłumaczy Bruliński.

Rodzic działa, biznes pomaga

Są też przykłady odpowiedzialności społecznej w naszym regionie. Remedia, jedna z większych w kraju agencji reklamowych i największa w województwie kujawsko-pomorskim, wprowadza strategię CSR od niedawna.
- Współpracujemy między innymi z akcją Rodzic Działa!, pomagając jej w sprawach marketingowych i prowadząc stronę internetową projektu - informuje Piotr Florek, szef Centrum Promocji i Reklamy Remedia.
Warto dodać, ze Rodzic Działa! to inicjatywa bydgoszczan, reprezentujących organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, poradnie psychologiczne, media i wolne zawody, ale przede wszystkim rodziców.

Remedia propaguje CSR nie tylko przez współpracę z bydgoskimi rodzicami. Założenia firmy realizuje Fundacja Bezpieczny Świat (www.bezpiecznyswiat.pl), która działa na rzecz bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Jej celem jest m.in. inicjowanie, organizowanie i prowadzenie programów, mających służyć powszechnej edukacji z zakresu ochrony życia i zdrowia. Fundacja organizuje na terenie miasta kampanie społeczne pod hasłami: Bezpieczne Ferie, Europejski Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i inne.

Zdaniem Liliany Anam, specjalisty ds. warsztatów, doradztwa, pracy i praktyki portalu CSRinfo.org, pracodawcy, którzy będą uwzględniać zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w swojej strategii, mają szansę wyprzedzić konkurencję.
- Dlatego, że prowadzą dialog społeczny. Szybciej reagują na problemy, mają lepszą ocenę ryzyka gospodarczego, lepsze pomysły. Stratedzy firm, które zamykają się na CSR pozostaną w tyle, jeśli nie dopuszczą konsultacji z pracownikami i ze społeczeństwem - twierdzi Liliana Anam.

Nie dla sławy

Mimo to świadomość problematyki CSR jest w Polsce nadal niska i niewiele zmieniła się w ciągu ostatnich lat. W badaniu Ipsos Polska, przeprowadzonego dla Philip Morros International i Fundacji Komunikacji Społecznej, podaje się m.in., że tylko co ósmy Polak uważa, że firmy powinny ustanawiać wyższe standardy społeczne, wychodzić poza wymagania prawa i pomagać w tworzeniu lepszych warunków społecznych dla innych. Około 80 procent respondentów zgadzała się, że "Większość firm nie traktuje poważnie działań na rzecz społeczeństwa, więcej o tym mówi, niż czyni". Dominuje więc pogląd, że powodem, dla których firmy chcą wprowadzać CSR są względy promocyjne, czyli budowanie przyjaznego wizerunku. Są też dobre strony badania - w reakcji na informację, że któraś z firm działa w społecznie nieodpowiedzialny sposób, 60 procent badanych skrytykowało ją w rozmowach ze znajomymi. Ponad jedna trzecia zrezygnowała lub była w stanie zrezygnować z zakupu produktów takich firm w przyszłości. Z kolei informacje o pozytywnych działaniach firmy stymulowały do kupowania produktów czy korzystania z usług i wystawiania pozytywnej opinii.
- Społeczna odpowiedzialność w biznesie nie może być tylko zabiegiem marketingowym, bo to nie jest droga do sukcesu. Pracodawcy, którzy uwzględniają CSR w biznesie są mądrzejsi o doświadczenia i zachowują równowagę pomiędzy celami społecznymi i ekonomicznymi. A to w przypadku sytuacji kryzysowych jest bardzo ważne. Pracownicy rozumieją wtedy lepiej pracodawcę, a związki zawodowe są bardziej elastyczne. To oczywiście nie jest przykład z mojego podwórka, bo mam niewielką firmę, ale wsłuchuję się w głos innych przedsiębiorców, biorę z nich przykład - mówi Karol Słowiński, szef Bydgoszcz Destination Planners, której misją jest wzmacnianie pozytywnego wizerunku Bydgoszczy oraz obszaru BIT, czyli Bydgoszczy, Inowrocławia i Torunia.

Ważne adresy:
www.kpp.org.pl - Konfederacja Pracodawców Polskich
www.csrinfo.org - Portal o społecznej odpowiedzialności biznesu
www.fob.org.pl - Forum odpowiedzialnego biznesu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska