Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj pojedzie na Bielany z poślizgiem?

(kaf)
fot. archiwum
Dwa lata trwa przygotowanie do budowy nowej linii. - To zdecydowanie za długo - uważa radny Krzysztof Makowski. Ratusz zapewnia, że teraz przyspieszymy.

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na podstronie www.pomorska.pl/torun

Magistrat przekonuje, że takie przedsięwzięcie to nie lada wyczyn. Rozwój sieci tramwajowej bowiem to nie tylko nowa linia. To także przebudowa jezdni, utworzenie przystanków oraz sygnalizacji świetlnej. Co od 2007 r. udało się zrobić miejskim urzędnikom w sprawie utworzenia nowej trasy tramwajowej do miasteczka uniwersyteckiego?

Najpierw inżynier, później budowniczy
Linia na Bielany, którą pojedziemy od Olimpijskiej aż do Szosy Okrężnej, będzie wykorzystywać już istniejące torowiska oraz infrastrukturę, którą trzeba wybudować. Powstanie m.in. nitka przy al. Solidarności oraz tory na ul. Sienkiewicza i ul. Gagarina. Jak wyglądają przygotowania do budowy? Na razie mamy studium wykonalności, program funkcjonalny, mapy, opinie środowiskowe i jesteśmy po konsultacjach społecznych. Za kilka dni miasto rozpisze przetarg na inżyniera kontraktu. Urzędnicy przygotowują się też do rozpisania konkursu na wykonawcę linii w systemie "projektuj i buduj". Jednak te dwa ogłoszenia nie pojawią się w tym samym czasie, choć mogłoby to przyspieszyć inwestycję. Dlaczego tak się nie dzieje?

- Chcemy, żeby taką specyfikację przejrzał jeszcze wyłoniony ekspert - mówi Anna Gawełek z wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Dopiero wtedy będziemy szukać wykonawcy. Zgodnie z harmonogramem przetarg musi zostać ogłoszony najpóźniej w czerwcu. W przeciwnym razie możemy spóźnić się z dotrzymaniem terminu. Samo projektowanie zajmie ok. roku.

Kolejna duża inwestycja
- Największą bolączką magistratu jest to, że samo przygotowywanie dużych inwestycji trwa zdecydowanie za długo - uważa radny Krzysztof Makowski. - Wszystko dlatego, że nawet najmniejsza rzecz musi być zaakceptowana przez prezydenta. Przyjmujemy też złą kolejność działania. Proszę zauważyć, że konsultacje społeczne w tej sprawie rozpoczęły się długo po tym, jak miasto przygotowało koncepcję. I okazało się, że są protesty. To samo dziś dzieje się w sprawie średnicówki. Nie wspominam już jak długo ciągnie się budowa mostu.

Projekt rozbudowy sieci tramwajowej ma być dofinansowany z funduszy europejskich. Z RPO dostaniemy 42 mln zł. Cały projekt szacowany jest na 80 mln zł. Tyle że umowy z Urzędem Marszałkowskim wciąż nie mamy. Co ciekawe, wniosek od ponad trzech miesięcy jest rozpatrywany przez urzędników marszałka. Nie wiadomo więc, czy i jakie uwagi wniosą oni do projektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska