Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Społeczeństwo ma Dworcową w nosie

(bog)
Tak, zdaniem architektów, mogłaby wyglądać ulica Dworcowa na odcinku od Matejki do ulicy Gdańskiej.
Tak, zdaniem architektów, mogłaby wyglądać ulica Dworcowa na odcinku od Matejki do ulicy Gdańskiej. Wizualizacja: www.zdmikp.bydgoszcz.pl
Do wczoraj do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wpłynęły ledwie trzy ankiety z opiniami na temat przyszłego wyglądu ulicy Dworcowej. Żadna nie będzie brana pod uwagę.

Wyjaśnienie

Wyjaśnienie

W nawiązaniu do wczorajszego artykułu "Społeczeństwo ma to w nosie" Krzysztof Kosiedowski z biura prasowego Urzędu Miasta przesyła oświadczenie:
"Do 31 marca napłynęło do ZDMiKP ponad 130 ankiet - ważnych oraz trzy listy anonimowe, z czego jedna na kartce pocztowej, stąd są one nieważne. Liczba oddanych głosów w ankietach może ulec zmianie ponieważ zainteresowani mieszkańcy mogli przesyłać je pocztą."

Konsultacje w sprawie koncepcji architektoniczno-komunikacyjnej ulicy Dworcowej - na odcinku od Matejki do Gdańskiej - poprzedzają gruntowną przebudowę ulicy. Teoretycznie są jedyną szansą na włączenie opinii mieszkańców miasta w przygotowania do remontu. Niestety, do wczoraj do siedziby ZDMiKP wpłynęły ledwie trzy głosy. Wszystkie są jednak nieważne.

- Jeden to anonim - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Bydgoszczy. - Również w dwóch pozostałych przypadkach trudno mówić o konsultacjach i wypełnionej ankiecie. Jeden głos został bowiem wysłany na kartce pocztowej bez podpisu, a w drugim przypadku było to pismo, również anonimowe, wyrażające sprzeciw w stosunku do wszystkiego, co ma związek z ulicą Dworcową - mówi.

Miłośnicy mają pomysł

Drogowcy czekają jeszcze na opinie, które mogą dojść pocztą. Poniżej przedstawiamy stanowisko w tej sprawie Bydgoskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej (zwany dalej "BKMKM") w ramach
konsultacji społecznych w sprawie inwestycji "Przebudowa ulicy Dworcowej na odcinku od
ul. Matejki do ul. Gdańskiej", po zapoznaniu się z dokumentacją, przedstawia następujące
uwagi oraz propozycje:

1. Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej nie rekomenduje realizacji żadnego z
zaproponowanych wariantów (1, 1T, 2, 2T, 3, 3T). Naszym zdaniem zasadne jest
wybudowanie linii jednotorowej, która poprawi dostępność komunikacyjną omawianego
odcinka ul. Dworcowej. Zwielokrotni to jakże pożądany efekt rewitalizacji i ożywi tę ulicę.
Ze względu na koszt związany z budową linii jednotorowej, należy zastosować rozwiązania,
które pozwolą jak najefektywniej korzystać z tego toru, czego zaproponowane warianty 1T,
2T, 3T nie umożliwiają. W związku z tym poniesione koszty będą nieadekwatne do korzyści
które mogą płynąć z wybudowania tego toru.

Ponadto Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej nie popiera wydzielenia ścieżek
rowerowych na ul. Dworcowej z przestrzeni pieszej. W związku z tym, że ulica nabierze
charakteru deptaku, ścieżki rowerowe należy wydzielić z przestrzeni przeznaczonej dla
samochodów, zwłaszcza w kontekście zasygnalizowanego docelowego usunięcia z niej ruchu
pojazdów spalinowych.

2. BKMKM sugeruje wybudowanie na omawianym odcinku linii jednotorowej, wyposażonej w sygnalizację zajętości, przystosowanej do ruchu wagonów wszystkich typów, nie tylko
zabytkowych. Linia powinna być połączona z projektowaną linią do dworca PKP w sposób
umożliwiający zarówno skręt w ulicę Naruszewicza jak i przejazd prosto w stronę dworca
oraz z istniejącą linią w ciągu ulicy Gdańskiej w sposób umożliwiający wyjazd w obu
kierunkach. Na obu wylotach powinny znajdować się odcinki dwutorowe umożliwiające
wymijanie się składów. Torowisko powinno być wyciszone. Przy budowie tej linii
sugerujemy kotwienie sieci zasilającej do budynków. W przypadku budynków niebędących
własnością miasta proponujemy rozważenie dofinansowania renowacji fasad kamienic w
zamian za możliwość umieszczenia na nich elementów sieci.

Realizacja inwestycji w tej formie pozwoli zarówno na wycieczkowo - rekreacyjną obsługę
turystów przy użyciu taboru zabytkowego jak i umożliwi korzystanie z torowiska w
sytuacjach awaryjnych, np. w razie konieczności objazdów spowodowanych awarią bądź
remontem. Ponadto naszym zdaniem bezpodstawne są obawy o spowalnianie ruchu przez
tabor zabytkowy, ponieważ będzie się on odbywał nie tylko omawianym fragmentem sieci
tramwajowej.

Po wybudowaniu nowej linii tramwajowej do dworca PKP proponowana przez nas inwestycja
będzie stanowić dogodną alternatywę w przypadku wyłączenia z ruchu torów na ul.
Jagiellońskiej od Ronda Jagiellonów i ul. Focha do ul. Królowej Jadwigi. Istnienie linii na ul.
Dworcowej w planowanym przez nas kształcie pozwoli na znaczne zmniejszenie zakłóceń w
przypadku wstrzymania ruchu w ciągu ul. Naruszewicza bądź na odcinku ul. Focha od
Królowej Jadwigi do skrzyżowania z Gdańską. Natomiast w przypadku wyłączenia z ruchu
skrzyżowania Focha - Gdańska pozwoli na skierowanie tramwajów od strony LPKiW i
Bielaw na Wilczak bądź Dworzec PKP. Odcinek ten będzie również stanowił domknięcie
pętli ulicznej Gdańska - Dworcowa - Naruszewicza - Focha co znacznie zwiększy
elastyczność sieci. Po wybudowaniu linii tramwajowej w ciągu ul. Naruszewicza, Dworcowej
i Zygmunta Augusta, linia ta, oraz linia na ul. Focha, będą pełniły zbyt ważną funkcję, by
pozostawiać je bez możliwości alternatywnego przebiegu w przypadku zakłóceń w ruchu.
Proponowane warianty 1T, 2T, 3T, mimo wybudowania linii jednotorowej i poniesienia
znacznych kosztów, nie dają takich możliwości jak wariant sugerowany przez Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Sugerujemy ponadto zmianę usytuowania ścieżek rowerowych. Na omawianym odcinku ulica
nabierze charakteru deptaka, z dużym natężeniem ruchu pieszego, ale małą prędkością
poruszania się. Rowery natomiast poruszać się będą z prędkością zbliżoną do prędkości
samochodów (20-30 km/h). W celu uniknięcia niechybnych kolizji rowerzystów z pieszymi,
proponujemy wydzielenie ścieżek rowerowych z przestrzeni przeznaczonej dla samochodów,
tj. w kierunku dworca PKP umożliwić ruch rowerów na zasadach ogólnych, w kierunku ul.
Gdańskiej wyznaczyć kontrapas dla rowerów. Wyznaczenie kontrapasu dla rowerów
przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa rowerzystów - ponieważ kierujący rowerem i
samochodem będą się cały czas widzieć, poza tym unikniemy ryzyka kolizji z pieszymi, co
pozwoli rowerzystom na bardziej komfortową jazdę.

Ponadto proponujemy wyznaczenie jezdni o szerokości 4,7m i umieszczenie toru
tramwajowego po północno - wschodniej stronie jezdni. Sugerujemy taką szerokość jezdni,
by wyznaczyć dwa pasy ruchu dla samochodów i umożliwić ruch rowerów w kierunku
dworca PKP na zasadach ogólnych. Ponadto umożliwi to wykorzystywanie toru w obu
kierunkach w razie konieczności (np. wyżej wspomniane remonty, awarie), ponieważ w takim
przypadku samochody nadal będą mogły poruszać się jednym pasem, a drugim tramwaje w
obu kierunkach.

Proponowany przez nas układ ulicy wygląda następująco (od lewej strony, patrząc w kierunku
Dworca PKP):
Na odcinkach o średniej szerokości 12m:
-odstęp od zabudowy 0,5m
-chodnik 2,25m
-przestrzeń bezpieczeństwa 0,4m
-kontrapas rowerowy 1m
-jezdnia z rowerami na zasadach ogólnych i torem tramwajowym w jezdni: 4,7m
-przestrzeń bezpieczeństwa 0,4m
-chodnik 2,25m
-odstęp od zabudowy 0,5m

Na najwęższych odcinkach, o szerokości 10m:
-odstęp od zabudowy 0,25m
-chodnik 1,5m
-przestrzeń bezpieczeństwa 0,4m
-kontrapas rowerowy 1m
-jezdnia z rowerami na zasadach ogólnych i torem tramwajowym w jezdni: 4,7m
-przestrzeń bezpieczeństwa 0,4m
-chodnik 1,5m
-odstęp od zabudowy 0,25m

Szerokość przestrzeni pieszej zmienia się płynnie wraz ze zmianą szerokości ulicy.
Proponowane przez nas rozwiązanie nie wpływa negatywnie na szersze odcinki ulicy (m.in.
na miejsca postojowe).

Proponowane rozwiązanie jest wzorowane na ciągach pieszo-rowerowo-tramwajowych
stosowanych z powodzeniem w wielu miastach europejskich, m.in. w Amsterdamie czy
Lizbonie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska