Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most w Toruniu to studnia bez dna

Wojciech Giedrys
921 mln zł to tylko początek wydatków na przeprawę i drogi dojazdowe do niej. Budowa całej trasy mostowej ma pochłonąć łącznie 1,32 mld zł.

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Projekt "Nowy przebieg drogi krajowej nr 1" został podzielony na trzy etapy. Pierwszy polega na budowie mostu i dróg dojazdowych między ul. Łódzką a pl. Daszyńskiego. Wyceniono go na 921 mln zł. Podczas drugiej fazy zadania - oszacowanej na 54,8 mln zł - zaplanowano przebudowę ul. Łódzkiej między granicą miasta a Lipnowską (3,1 km), a podczas trzeciej (koszt 353 mln zł) - połącznie pl. Daszyńskiego z ul. Grudziądzką (około 4,7 km), którą w tej chwili biegnie "jedynka". Budowa trasy mostowej pochłonie łącznie 1,32 mld zł. Arterię pokonamy w 2017 r. Wtedy zakończy się realizacja drugiego i trzeciego etapu przedsięwzięcia.

Którędy na Gdańsk?

Budowa przeprawy ruszy być może już późną wiosną br. Skorzystamy z niej, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec 2012 lub na początku 2013 r. Pozostałe fragmenty trasy będą wówczas na etapie projektowania. Którędy więc kierowcy, którzy zjadą z nowego mostu i znajdą się na pl. Daszyńskiego, pomkną w kierunku Gdańska? Jak dostaną się do ul. Grudziądzkiej? Do wyboru będzie Żółkiewskiego i Kościuszki, gdzie już w tej chwili panuje duży ruch, albo Wschodnia i Skłodowskiej-Curie, która do 2012 r. ma być połączona ze średnicówką. Tą nową, jezdnojezdniową arterią, która przejdzie wiaduktem nad linią kolejową Toruń - Olsztyn, dostaniemy się do obecnej "jedynki". Do 2017 r. kierowcy będą więc skazani na korzystanie z tymczasowych rozwiązań.

Na razie jest koncepcja

Jak na razie trwają przymiarki do przebiegu trasy mostowej między pl. Daszyńskiego a Grudzią-dzką. Kilka lat temu koncepcję dla tego odcinka przygotowała szczecińska firma Redan. Drogowcy porzucili ją m.in. ze względu na zbyt wysokie koszty realizacji. Nową koncepcję przygotowało więc biuro projektowe Kontrakt - to samo, które projektowało przeprawę. Na początku architekci z Gdańska wskazali pięć wariantów. Ostatecznie MZD wybrało dwa, które posłużą do dalszych prac nad dokumentacją. Oba zakładają budowę 100-metrowego tunelu pod linią Toruń - Olsztyn (nad nią biec ma estakada średnicówki) w pobliżu budynków Cergii. Następnie trasa przetnie ul. Polną i tory w kierunku Torunia Północnego (powstaną tam niewielkie wiadukty) i włączyć się w ul. Grudziądzką. - To, którędy będzie biegła ta trasa, w dużej mierze będzie zależeć też od decyzji środowiskowej - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. - Przy ul. Kociewskiej są siedliska nietoperzy, które chcą chronić ekolodzy.

Paweł Iwański z firmy Kontrakt przecięcie się trzech tras: mostowej, średnicowej i Skłodowskiej-Curie wprost nazywa węzłem gordyjskim. - To będą trakty dwujezdniowe - zauważa Iwański. - Jest tam jednak zbyt ciasno i tereny są za bardzo zabudowane, by można było stworzyć zjazdy we wszystkich relacjach. Na pewno bez problemu dostaniemy się ze średnicówki w kierunku nowego mostu i z powrotem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska