Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje ożywią Dworcową

(bog)
Tak Dworcowa wyglądała jeszcze 1981 roku. Dziewięć lat później z ulicy zniknęły wszystkie linie tramwajowe.
Tak Dworcowa wyglądała jeszcze 1981 roku. Dziewięć lat później z ulicy zniknęły wszystkie linie tramwajowe. Wojciech Wieszok
Miłośnicy komunikacji miejskiej z Bydgoszczy chcą budowy torów tramwajowych na całej długości Dworcowej, a nie tylko na krótkim odcinku ulicy. Dyskusja o rewitalizacji tej części miasta wchodzi w decydującą fazę.

O pomyśle przebudowy Dworcowej na odcinku od ulicy Matejki do Gdańskiej pisaliśmy ponad tydzień temu. Gorąca dyskusja na ten temat wywiązała się od razu na naszym forum internetowym. Teraz włącza się do niej Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

- Cieszymy się z planów rewitalizacji ulicy Dworcowej. Uważamy, że przyczyni się to do przywrócenia atrakcyjności tej części miasta. Jednak zdaniem Klubu niezbędnym do tego elementem jest odbudowa linii tramwajowej w ciągu tej ulicy - twierdzi Robert Remius, prezes BKMKM.

Przywrócić znaczenie ulicy

W przesłanym do naszej redakcji liście pisze: "Od 1888 roku, kiedy to na ulice Bydgoszczy wyjechały pierwsze tramwaje konne, ulica Dworcowa była główną arterią szynowego transportu miejskiego. Taki stan rzeczy utrzymywał się do roku 1990, kiedy to został zawieszony ruch tramwajowy na tej ulicy. Od tego czasu Dworcowa i jej okolice znacznie straciły na znaczeniu. Przywrócenie linii tramwajowej w ramach planu rewitalizacji daje nadzieję na odwrócenie niekorzystnych tendencji."

Ciche tory i remonty fasad budynków

Dalej miłośnicy komunikacji sugerują zmianę charakteru projektowanej linii. Ich zdaniem zasadne jest wybudowanie linii jednotorowej, przystosowanej do ruchu wagonów wszystkich typów. Nowa linia powinna być połączona z projektowaną linią do dworca PKP w sposób umożliwiający zarówno skręt w ulicę Naruszewicza, jak i przejazd prosto w stronę dworca. Z drugiej strony połączenie z istniejącymi torami na Gdańskiej powinno umożliwić wyjazd z Dworcowej w obu kierunkach. Na obu wylotach powinny znajdować się odcinki dwutorowe umożliwiające swobodne wymijanie się składów.

Kolejny fragment pisma dotyczy samej Dworcowej, dla której najlepszą formą jest pieszojezdnia bez krawężników. Ulica powinna zostać dostosowana do charakteru zabudowy, a torowisko dokładnie wyciszone. "Przy budowie tej linii sugerujemy montaż sieci zasilającej do budynków. W przypadku budynków niebędących własnością miasta proponujemy rozważenie dofinansowania renowacji fasad kamienic w zamian za możliwość umieszczenia na nich elementów sieci." - piszą członkowie BKMKM.

Tak będzie efektywniej

Zdaniem autorów pisma realizacja inwestycji w takiej formie pozwoli zarówno na wycieczkowo-rekreacyjną obsługę turystów przy użyciu taboru zabytkowego, jak i umożliwi korzystanie z torowiska w sytuacjach awaryjnych, np. w awarii bądź remontu torów na ulicy Jagiellońskiej od ronda Jagiellonów i ulicy Focha do Królowej Jadwigi.

- Natomiast w przypadku wyłączenia z ruchu skrzyżowania Focha z Gdańską pozwoli na skierowanie tramwajów jadących z Myślęcinka i Bielaw na Wilczak bądź dworzec PKP - dodaje Remius. - Warto też rozważyć uruchomienie jednej linii regularnej przebiegającej tym odcinkiem.

Zdaniem Klubu rewitalizacja Dworcowej na odcinku od Matejki do Gdańskiej według tego planu będzie znacznie efektywniejszym wykorzystaniem środków niż budowa linii przeznaczona wyłącznie do celów rekreacyjnych.

Bydgoscy drogowcy na razie milczą w tej sprawie. Wiadomo za to na pewno, że przed zatwierdzeniem ostatecznego projektu nowej Dworcowej zostaną przeprowadzone w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska