Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kompromis na Bydgoskim?

Wojciech Giedrys
fot. Lech Kamiński
Miejski Zarząd Dróg szuka firmy, która przebuduje główną arterię Bydgoskiego Przedmieścia. Drogowcy w projekcie nie uwzględnili jednak wszystkich uwag służb konserwatorskich.

Termin zgłaszania ofert przetargowych na przebudowę ul. Mickiewicza mija 28 września. Kolejny etap modernizacji głównej arterii Bydgoskiego obejmie fragment od akademików UMK do gmachu ZUS-u. Na tegoroczne roboty zarezerwowano ok. 5 mln zł. Prace - jeśli uda się wyłonić wykonawcę - ruszą w przyszłym miesiącu i potrwają do połowy grudnia. Zielone światło dla przebudowy ul. Mickiewicza dały miejskie służby konserwatorskie. - Doszliśmy do kompromisu - mówi Mirosława Romaniszyn, miejski konserwator zabytków.

Ulica nie będzie się wiła
Projektant zmienił przebieg traktu zgodnie z sugestiami konserwatorów. We wcześniejszej wersji ulica była bardziej kręta. Wszystko po to, aby wymusić na kierowcach wolniejszą jazdę. MZD nie uwzględnił jednak uwag dotyczących szerokości jezdni. Konserwatorzy proponowali, aby była ona szersza.
Według projektu na tym odcinku ul. Mickiewicza - podobnie jak między al. Jana Pawła II a akademikami - powstanie jeden pas o szerokości 5 m, w skład którego wejdą także rynsztoki ułożone po bokach z kostki brukowej. Zaprojektowano również drogę dla rowerzystów. Łącznie na kolejnym odcinku tego traktu zostanie wyznaczonych 88 postojów dla aut.

W dyskusji o przebudowie ul. Mickiewicza brał też udział Sambor Gawiński, wojewódzki konserwator zabytków. Krytycznie wypowiadali się również członkowie Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków. O tym, że modernizacja została już uzgodniona z miejskimi służbami konserwatorskimi, Gawiński dowiedział się od "Pomorskiej". - Nie zostałem o tym jeszcze poinformowany - mówi wojewódzki konserwator zabytków. - Trzymetrowy pas asfaltu pośrodku jezdni optycznie zawęzi tę ulicę. Najlepiej więc byłoby go wylać na całej szerokości. Należy zachować charakter prostokątnej i regularnej siatki ulic, która ukształtowała się w XIX w. Nie powinny więc powstać tu ronda lub szerokie zatoki postojowe dla aut. Drogowcy nie wzięli pod uwagę opinii w sprawie przebudowy ul. Mickiewicza, o którą poprosiłem prof. Jana Salma z Politechniki Łódzkiej

Najpierw ocena, potem przebudowa
Ekspert wskazuje, że w przypadku przebudowy ul. Mickiewicza należałoby najpierw wykonać ocenę "walorów przestrzennych nie pojedynczego ciągu komunikacyjnego, ale połączonego zespołu wnętrz ulicznych, tworzących wartościowy zespół urbanistyczny". Prof. Salm uważa, że drogowcy nie powinni "naruszać historycznej kompozycji tej ulicy". Według niego Mickiewicza jest historyczną osią tego osiedla i wprowadzenie na niej zmian będzie mieć wpływ na cały układ przestrzenny dzielnicy. - Projektując tę ulicę, pod uwagę braliśmy przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa - mówi Andrzej Glonek, dyrektor MZD. - o jedna z najniebezpieczniejszych ulic w Toruniu. Było kilka spotkań i dyskusji z mieszkańcami. Staraliśmy się pogodzić wiele racji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska