Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

800 firm zależnych od losu stoczni

Gazeta Prawna; Wprost
fot. Internet/mojaszuflada.blox.pl
800 firm, w których pracuje ok. 100 tysięcy osób, może wpaść w kłopoty, jeśli zbankrutują stocznie.

Według "Gazety Prawnej", problem stoczni, to nie tylko kłopot polskich firm, ale także jej importerów. Na przykład w gdyńskiej stoczni dostawy z importu stanowią ok. 40-47 proc. kosztów zaopatrzenia, podobnie jest w Szczecinie.

Upadłość stoczni mogłaby np. poważnie zaszkodzić zakładom H.Cegielskiego w Poznaniu, które są dostawcą silników dla statków. W tym roku fabryka chce ich sprzedać 27, z czego 14 polskim stoczniom. Obawy mogą mieć bydgoskie zakłady Famor (produkują m.in. sprzęt nawigacyjny i sygnalizacyjny-PAP), których 60 proc. przychodów to zamówienia stoczni.

Tymczasem, jak twierdzi gazeta, udział Polski w światowym portfelu zamówień na statki maleje. W 1997 r. wynosił on 2,5 proc., na koniec marca 2008 r. - 0,7 proc.
Dziennik przypomina, że do 5 sierpnia resort Skarbu czeka na nowe oferty od inwestorów zainteresowanych prywatyzacją stoczni w Gdyni i Szczecinie. Do 12 września rząd ma przedstawić Komisji Europejskiej plany restrukturyzacji polskich stoczni. Jeśli komisja je odrzuci, stocznie będą musiały zwrócić ok. 1,3 mld euro pomocy publicznej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska