Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy wizje dworca PKP w Bydgoszczy

Hanna Walenczykowska [email protected] Fot. Tomek Czachorowski.
Jedna z koncepcji zakłada, że plac przed dworcem stanie się "Bramą miasta”
Jedna z koncepcji zakłada, że plac przed dworcem stanie się "Bramą miasta”
Tramwaje pod ziemią, windy, ruchome schody i budynki ze szkła - czy tak będzie wyglądało otoczenia bydgoskiego Dworca Głównego PKP?

Miejska Pracownia Urbanistyczna przygotowała trzy koncepcje przebudowy dworca PKP oraz jego najbliższego otoczenia. Najważniejsze w tych planach są propozycje dotyczące zmodernizowania i rozbudowy istniejących dziś kłopotliwych układów komunikacji miejskiej. To one bowiem wpływają bezpośrednio na projekty nowego układu urbanistycznego.
Ważnym założeniem trzech wizji jest to, że dworzec PKP i jego otoczenie winno stać się łącznikiem wielu szlaków komunikacyjnych. Wszak od ulicy Gdańskiej w kierunku dworca PKP biegną bardzo istotne dla miasta ciągi komunikacyjne, m.in. ul. Dworcowa, Śniadeckich oraz odchodząca od trasy W-Z ulica Zygmunta Augusta.

Koncepcja pierwsza

Odważny w założeniach ponieważ:
- zakłada, że pozostanie dotychczasowa zabudowa dworca - istniejące budynki do adaptacji,
- na końcu ulicy Dworcowej ma być wieża widokowa
- plac przy dworcu pozostaje, wokół niego budowana jest pętla tramwajowa
- nad ulicą Zygmunta Augusta budowany jest łącznik, w którym tworzy się pasaż handlowy wraz z przejściami na perony,
- natomiast istniejący budynek wykorzystywany będzie na cele handlowo-usługowe
Ta koncepcja jest najbardziej awangardowa ze wszystkich, gdyż jej podstawową tezą jest utrzymanie dotychczasowych układów komunikacyjnych. Przy założeniu, że linia tramwajowa przebiegać będzie ulicami: Kamienną, Artyleryjską, Zygmunta Augusta, przez nowy most nad Brdą do ul. Granicznej i Grunwaldzkiej, pozwala na połączenie tychże linii z komunikacją tramwajową istniejącą już w ulicy Dworcowej.

Koncepcja druga

Mniej kontrowersyjna, choć zakłada wprowadzenie ruchu pod ulicę Zygmunta Augusta.
- Na powierzchni pozostają tylko tramwaje - wyjaśnia Grzegorz Rosa, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Tramwaj w ulicy Dworcowej jeździ wahadłowo i nie ma połączenia z liniami biegnącymi ulicą Zygmunta Augusta.
Przejście do podziemnych przystanków autobusowych odbywa się przy pomocy wind i ruchomych schodów.

Koncepcja trzecia

To projekt, zdaniem dyrektora Miejskiej Pracowni Urbanistycznej najciekawszy.
Zakłada on bowiem wprowadzenie całego ruchu pod ziemię - pod istniejący plac przy ul. Zygmunta Augusta. Tam miałyby powstać ciągi handlowo-usługowe oraz przystanki komunikacji miejskiej. Tramwaj w ulicy Dworcowej (jedyny na powierzchni) także jeździłby wahadłowo.
Projektanci proponują, by ulica Dworcowa stała się pasażem z punktami usługowo-handlowymi.
- Sam plac ma być ograniczony bocznymi skrzydłami, a jego punktem "ciężkości" winna stać się wieża z punktami widokowymi (na planie turkusowy kwadrat - przy. aut.), windą lub schodami ruchomymi prowadzącymi pod ziemię - podkreśla Grzegorz Rosa.
Plac przed dworcem zgodnie z założeniem urbanistów ma pełnić funkcję "Bramy miasta", stąd owe skrzydła wzniesione po obu stronach placu (także zaznaczone na planie kolorem turkusowym).
Wszystkie koncepcje zakładają, że po drugiej stronie torów kolejowych, czyli na zapleczu dworca powstanie dworzec PKS-u.

***

Prezentowane projekty są częścią Studium programowo-przestrzennego Śródmieścia miasta Bydgoszczy. MPU zgłosiła je do nagrody ministerstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska